Ätar dagar!

posted in: Fredrik | 0

Min diet ner mot 85kg gick riktigt bra förra veckan. Jag höll mig kring 1500kcal/dag och det kändes bra både på träning och övrigt i vardagen. Jag hade fortfarande bra energinivåer och mycket ork.

Jag har under lång tid kollat på det här med ätar-dagar och testat det vid flera tillfällen. Dock är jag inte riktigt säker på hur ofta jag ska lägga in dom eller hur mycket och hur länge dom ska vara.

Tanken med ätar-dagar under viktnedgång är att man äter en massa extra kalorier en dag i veckan för att kroppen inte ska ställa in sig på svält och fortsätta bränna fett. På mina ätar-dagar brukar jag alltid börja med en frukost som innehåller mycket protein (minst 30g) t ex omelett. Sen pågår ätar-dagen mellan 12.00 och 24.00, då är det tillåtet att äta precis vad man vill. Du kan äta frukt, glass, godis, pizza, dricka alkohol eller bara äta stora ordentliga måltider. Allt som man inte tillåter sig själv dom övriga 6 dagarna.

Ätar-dag

Nu är frågan om man ska lägga dessa dagar med lite mera mellanrum, kanske 10-14dagar i mellan iställer för varje vecka. Jag ska utvärdera min vikt efter den här veckan.

Det som är bra med ätardagarna är att man har lättare att hålla sig ifrån att fuska dom andra 6 dagarna.

Man ser tydligt på viktkurvan att vikten ökar efter ätar-dagen, men frågan är om det mest är vätska man lägger på sig. Eller hur det påverkar på lång sikt!

Förra veckan bestod av lätt, lugn och rolig träning. Körde simning 2 pass, backlöpning med stavar 1 pass, hockey 1 pass, gym 1 pass, totalt 3 timmar och 40 min.


Leave a Reply