Att mäta sina framsteg (Dag 10 av 14)

posted in: Bloggen, Fredrik | 0

GPS är en fantastisk uppfinning! Hur många har inte varit ute och kört bil i ett okänt område och varit lite osäkra på om man är på rätt väg? Ibland har jag blivit så osäker att jag har vänt om och börjat leta åt det hållet jag kom ifrån. Den största fördelen med en GPS är enligt mig inte att den berättar hur jag ska ta mig, utan jag behöver nästan aldrig vara osäker på ifall jag är på rätt väg. Den säger åt mig allt är lugnt du är på rätt väg och jag kan utan stress fortsätta mot mitt mål.

Att mäta sina framsteg

Det här är precis vad du behöver i din viktnedgång eller träning. Det bästa med att ha en presonlig tränare är precis det här. Den säger åt dig vad du ska göra & att allt är precis som det ska – ”fortsätt du så kommer du att nå ditt mål”.

Men om du inte har en personlig tränare eller viktcoach, vad kan du göra då?

Att mäta sina framsteg är ett utav de bästa sätten att veta ifall du är på rätt väg. Men vad ska man mäta då? Egentligen spelar det ingen roll vad du mäter bara du mäter någonting & att du förstår hur din mätmetod kan vara missvisande.

Du kan mäta: Din fett %, dina kroppsmått (midja, armar, lår, höft, hals, bröst), din vikt, vad du äter, hur mycket du tränar etc.

Hur kan mätmetoderna vara missvisande? Om du t.ex. endast väljer att mäta din vikt, då kommer du inte att veta vad det är i din kroppsvikt som förändras. Vikt säger bara en sak och det är vad du väger. Den säger inte om du har gått ner i fett, gått upp i muskler, tappat vätska etc.

I videon finns ett exempel hur du mäta:

Om du däremot kompletterar med en DEXA scanning, som mäter vad din kropp består av (% – fett, muskler, vatten, benstomme etc.), så kommer du att få svar på ifall du är på rätt väg.

Ifall man inte vill betala de pengar som en DEXA kostar, kan man välja att kombinera olika mätmetoder t.ex. vikt & kroppsmått (det är vad jag gör).

OBS! Kom ihåg att alltid göra dina mätningar utifrån samma förutsättningar! Det är viktigt att man alltid väger/mäter sig vid samma tid på dygnet. Många av oss kan pendla flera kg i vikt bara över en natt. Så om du ena gången väger dig på morgonen och den andra gången på kvällen så kan du misstolka det som en viktuppgång när du i själva verket har gått ner. Jag väger/mäter mig alltid nykissad direkt på morgon innan frukost.

Skriv ner och spar dina siffror så kan du gå tillbaka och analysera din viktnedgång.

Som tur är finns det appar och hemsidor som kan hjälpa oss med allt sånt här t.ex. Lifesum (tidigare shape-up), matdagboken.se (registrera allt du äter), funbeat.se (registrera träning, vikt, kcal), viktpuls (registrera vikt). Allt detta går naturligtvis bra att göra på ett papper eller i excel om man vill.

Dagen som varit:

Alla dagar blir inte riktigt som man har tänkt sig. På kvällen drog jag iväg och tänkte ta ett litet pass på skidorna innan middag, men det blev ett något längre pass, vilket gjorde att jag fick åka och hämta barn och kompisar på gymnastik. Det i sin tur gjorde att jag inte fick äta middag förens åtta på kvällen. Under dagen hade min minsta dotter bakat chokladbollar & det kändes taskigt mot henne att inte smaka när hon frågade (så det var bara att smaka).

Träningen blev 17 km längdskidor på ca 1:15 i riktigt lugnt tempo.

Morgonens vikt: 88,2 kg (-3,0kg)

Kommentar: Viktnedgången går något långsammare men jag ser tydliga förändringar i min kropps utseende. Men jag är riktigt nöjd att jag har gått ner 3 kg.

Dag 11 av 14


Leave a Reply