Att vara hungrig (Dag 5 av 14)

posted in: Bloggen, Fredrik | 0

De flesta i vårt samhälle lever ett liv som gör att de mycket sällan upplever äkta hunger. Det kan verka onödigt att du känner ”hunger” bara några timmar efter att du har ätit, trots att du skulle kunna överleva flera veckor utan mat. Men egentligen är det inte energibrist du känner av, utom risken att det ska bli brist på mat.

Evolutionen har nämligen gynnat individer som varit på hugget när det gäller att se om sitt skafferi. Oftast känner vi av socialt utlöst hunger. Du vet att du brukar äta på vissa ställen och vid vissa tider. Om det plötsligt inte finns någon mat att få uppstår funderingar kring hunger och magen drar ihop sig. Hunger blir allt intensivare under de första dagarna utan mat, för att sedan avta nästan helt.

Riktig hunger finns endast i fattiga länder under riktigt tuffa perioder.

 

Varför är känslan av att vara hungrig så starkt förknippat med någonting negativt? Reklamen försöker i alla fall berätta för oss att det är väldigt onaturligt att vara hungrig, vi blir matade med reklam om mellanmål, snacks och energidricka.  I själva verket är det tvärtom väldigt naturligt det vi känner som hunger.

Att vara hungrig är ett gott tecken på att du håller på att gå ner i vikt. Försök alltid att äta mat som ger hjärnan mättnadssignaler men var inte rädd om du skulle råka bli hungrig någon gång. Lär känna din kropp och tyda dess signaler. Känner du dig hungrig när du inte borde vara det så drick vatten, ofta förväxlar vi törst med hunger.

Läs mer här

Dagen har varit bra

Jag känner direkt när jag börjar skjuta lite på lunchen, då kom hungerkänslorna som ett brev på posten. Till middag skulle övriga familjen äta hemlagad pizza och för att jag inte skulle lockas in i fördärvet så valde jag att äta middag innan jag började laga deras. Dessutom drog jag iväg och tränade när de åt.

Träningen blev 16 km längdskidor men det var riktigt tungt före och dåligt fäste.

Jag la in en extra portion gröt (bär, keso, kanel, mjölk) när jag kom hem efter träningen. Annars höll jag mig till dieten.

Morgonens vikt: 89,2 kg (-2,0kg)

Kommentar: Dagarna rullar på bra! Det känns som att tiden går fort. Redan ner 2 kg och det känns riktigt bra. Allt går enligt plan och jag hoppas kunna vara stark framöver.

Dag 6 av 14


Leave a Reply