Fasta för viktnedgång

posted in: Fredrik | 0

Jag kollade vetenskapens världs program om periodiskt fasta för en bättre hälsa och viktnedgång. Resultaten av att fasta är det många som vittnar om och förespråkar och själv är man inte sen på att prova nya grejer ifall det funkar på mig själv. Det finns oändligt med bloggar och youtube filmer som handlar om lyckade resultat av att fasta.

Hur man lägger upp fastan verkar skilja lite men jag valde att testa den 5:2 metod som Mikael Mosley tyckte var enklast att hålla sig till. Jag kommer att äta som vanligt 5 dagar i veckan och begränsa mitt kcal intag 2 dagar i veckan till under 600 kcal.

De två fastar-dagarna lägger jag på mina 2 vilodagar (för närvarande onsdag & fredag). Då äter jag 2 mål mat, vilka består av mycket lågkalori grönsaker som vitkål, lök, vitlök, broccoli stekt med 1 ägg. Jag dricker mycket vatten och begränsar inte mitt kaffedrickande.

Jag väger mig på lördag morgon och jämför det med resultatet från veckan innan.

Hittills har jag kört en vecka och den första dagen var den värsta. Då kände jag att hungern var påtaglig och när jag hoppade över lunchen kändes det lite konstigt. Men jag intalade mig själv att det var någonting bra och att jag själv hade valt det. Den andra fastar-dagen gick mycket bättre och jag kände inte alls av hungern som dag 1.

Vikt förra veckan va 87kg.

Målet är att nå 85kg till Göteborgsvarvet i Maj.


Leave a Reply