Eller hur hjärnan fungerar vid viktminskning!

”Vad har sex och mat gemensamt? Man vill ha det som mest när man inte får något!”

När vi får lära oss om olika dieter så berättar man om olika livsmedel och dess beståndsdelar t.ex. vitaminer, miniraler, kolhydrater, fett och protein. Hur dom fungerar och vad dessa gör med kroppen. Men man berättar aldrig om vad som händer i hjärnan när man börjar gå ner i vikt. Du får inte veta hur du ska kunna följa din diet på lång sikt. Du får sällan veta varför du har ätit som du har gjort eller vilka problem som kommer att dyka upp under vägen till din drömvikt. Vad ska du göra för att kunna följa din diet? För det spelar ingen roll hur bra och hur snabbt din diet fungerar om du inte kan följa den i längden.

Hjärnan vill alltid ha belöning och njutning. Därför strävar vi alltid efter sånt som ger oss det. Förr i tiden betydde det överlevnad, hur mat smakade och att stilla hunger. Dom tre födoämnen/smaker som ger starkaste belöning i hjärnan är fett, socker och salt (särskilt kombinerade med varandra).

Att äta är en livsavgörande del av våra liv. Vår kroppar fokuserar otroligt mycket på att hålla koll på våra energinivåer och våra energidepåer. Mekanismen bakom hur vi fungerar när det kommer till mat kan man spåra till hjärnans belöningssystem.




Börja vi att göra oss av med kroppens energidepåer så kommer larmet att gå inne i hjärnan. Kroppen tror att det kommer en svält-period. Belöningssystemet i hjärnan är otroligt starkt och kommer alltid att vinna över din vilja att bli smal. Det är därför som vi inte kan hållas oss till våra strikta dieter.

Vi kan inte styras av förnuft, vi styrs alltid av känslor.

Bantningsindustrin säljer på dig att kunskap om ämnesomsättningen är svaret på hur du går ner i vikt. De säger att det handlar om att kontrollera sin ämnesomsättning till att förbränna mer än kroppen gör av med. Dom övertalar dig att: Vilja och kunskap kommer att få dig att tappa kilon. Tyvärr så är det endast en liten del av en fungerande viktminskning. För den kunskapen måste kombineras med psykologiska förväntningar (ditt belöningssystem i hjärnan).

Att gå ner i vikt strider mot vår starka överlevnadsinstinkt. Din kropp har full koll på att du börjar gå ner i vikt. Den kommer att göra allt den kan för att ändra din negativa viktkurva. Detta visar sig genom att du blir hungrig och du kommer att börja tänka väldigt mycket på mat. Det här är anledningen till att det oftast går väldigt bra att banta i början men att det blir svårare och svårare ju längre tid du håller på.

Det är överlevnadsinstinkten som har gjort att vi som art har överlevt miljoner av år. Det gäller att inse hur stark den är och att jobba med den, inte tro att det är din vilja som sviker dig. För det här är en kraft som din vilja inte kan vinna emot. Vi provar bantningsmetod efter bantningsmetod och misslyckas gång på gång. Vi kan inte förstå att vi misslyckas hela tiden, när det i själva verket är våran överlevnadsinstinkt som tar över.

(Triangeln av medvetande)

Att vara hungrig

De flesta i vårat samhälle lever ett liv som gör att de mycket sällan upplever äkta hunger. Det kan verka onödigt att du känner ”hunger” bara några timmar efter att du har ätit, trots att du skulle kunna överleva flera veckor utan mat. Men egentligen är det inte energibrist du känner av, utom risken att det ska bli brist på mat. Evolutionen har nämligen gynnat individer som varit på hugget när det gäller att se om sitt skafferi.

Oftast känner vi av socialt utlöst hunger. Du vet att du brukar äta på vissa ställen och vid vissa tider. Om det plötsligt inte finns någon mat att få uppstår funderingar kring hunger och magen drar ihop sig. Hunger blir allt intensivare under de första dagarna utan mat, för att sedan avta nästan helt.

Varför är känslan av att vara hungrig så starkt förknippat med någonting negativt? Reklamen försöker i alla fall berätta för oss att det är väldigt onaturligt att vara hungrig, när det i själva verket är tvärtom väldigt naturligt. Att vara hungrig är ett gott tecken på att du håller på att gå ner i vikt. Försök alltid att äta mat som ger hjärnan mättnadssignaler men var inte rädd om du skulle råka bli hungrig någon gång.

Gör så här!

– Ta en ätardag varje vecka där du äter betydligt mer än dom andra dagarna. Och var tredje vecka tar du en dag där du går helt ”bananas”, där du inte har några hinder alls. Denna ätardag börjar vid lunch och håller på till senast klockan 24.

– Fett ger mättnadssignaler till hjärnan så se till att äta fett (dock aldrig i kombination med socker eller snabba kolhydrater). Försök att hitta bra fetter som omega-3 t ex avokado, olivolja, alger, shia frön etc.

– Tillåt dig själv att avvika från din diet någon gång ibland och se det inte som ett misslyckande (du blir inte smalare för att du känner dig misslyckad och tröstäter två paket kakor, istället för dina ursprungliga 3 kakor). Men planerar man för att avvika från sin diet med ätardagar så blir det lättare att motstå frestelser dom övriga dagarna.

– Människor förväxlar ofta törst med hunger. Se till att alltid ha bra vätskebalans i kroppen och känner du dig hungrig så drick istället ett stort glas vatten.

Föregående — Nästa